Ett företag till att krångla mer får man nog leta efter. Har aldrig vart med om något liknande förut. Det är så typiskt att de är de enda man kan ha när det gäller elnät. Allt började när vi flyttade in. En riktigt dyr elräkning dimper ner i lådan. Flera hundra dyrare än vad vi hade i Lidköping. Jag tycker detta verkar fel så kollar räkningen och vi ligger på småhustariff. Men de kanske vi ska göra när vi bor i ett privathus. Jag vet inte så vi ringer och kollar med dem. Svaret vi får är att den är så dyr bara för att vi bor så långt från Skövde. Knepigt svar tycker vi men är det så de säger så är det väl så.
Framåt våren dimper det ner att det ska bli ändringar i prislistan. Detta är första gången vi får en prislista överhuvudtaget. Där står det att om det är minst 3 abonnemang i ett hus så går man under lägenhetstariff. Vi har 3 abonnemang i detta huset! Så vi ringer igen och påtalar detta. Nästa räkning dimper ner och inget är ändrat vi ringer igen. De har inte ens börjat kolla på vårt ärende. Nästa räkning kommer och samma sak. Det håller på så i princip ända till juni. Vi ringde andra gången runt mars.
Nu hade de börjat titta på ärendet och de hade skickat ut gubbar för att kontrollera så att det vi sa stämde vilket det gjorde så nu skulle det vara åtgärdat, sa dem! När juliräkningen kommer ligger vi FORTFARANDE på fel tariff. Vi ringer igen.
Oj, men det ska va åtgärdat säger dem i kundtjänst, men vi kollar med handläggaren. I augusti får vi ingen räkning så vi tänker att va skönt nu är det ordnat. Trodde vi! I september dimper en ny räkning ner i lådan. För dubbla månader och på fel tariff! Gissa vem som höll på att gå i taket. Då har de ändrat så vi ska ha räkningar varje kvartal istället för varje månad. Inget vi ville!
Ringer igen och en felanmälan görs. Inget händer förrän decemberräkningen. Äntligen har vi hamnat på rätt tariff! Men nu till nästa problem. Vi blev lovade att få tillbaka alla pengar vi betalat för mycket alltså från nov 2011-nov 2012. Men vad får vi? Jo vi får bara för halva perioden. De har korrigerat priset från juni 2012, inte nov 2011 som de lovade från början.
Vi ringer och påtalar detta och de ska höra av sig. Vi hör inget och igår damp den nya räkningen ner. Inget på den heller så vi ringde idag. Handläggaren svarar inte får vi till svar i kundtjänst. Precis som det brukar va. Hör vi inget inom en vecka så skulle vi ringa igen. Jag blir galen!
Elina said:
Byta bolag?
Z said:
Hade de gått hade vi gjort de men de går inte. Finns bara Fortum som har hand om elnäten här. Men elleveranserna har vi från dala kraft :)